Web Analytics
      snel en makkelijk leesbare datavisualisaties     
 

Deze methode gebruik ik

Zoals gezegd zijn er bepaalde regels om te snel te kunnen zien hoe het ervoor staat in een onderneming en deze staan beschreven in de 9,5 tips.

Naast deze regels hanteer ik bij het maken van dashboards en rapportages ook de drie stappen volgens Shneiderman's Mantra. Deze mantra bestaat uit de volgende stappen:

1.       Overzicht;

2.       Filter/selectie;

3.       Details op verzoek.

Om deze stappen te illustreren heb ik een voorbeeld gemaakt. Het voorbeeld draait om een dataset en hierin staat de lijst van 70 bestverkochte albums wereldwijd vanaf 1960 (bron: Wikipedia). 



1. Om een eerste overzicht te krijgen zijn er vier meters uitgedacht (klik op het overzicht voor een groter beeld):













1.      In welk land zijn de albums geproduceerd die het best verkocht zijn?
2.      Hoe is de verdeling tussen vrouwen, mannen en groepen?
3.      Welke genre is het meest verkocht in de top 70?
4.      In welk periode zijn de meeste albums verkocht?

2. Na het overzicht komt de tweede stap, filtering of selectie. In de onderstaande voorbeelden staat per meter de onderliggende cijfers geselecteerd op de specifieke meter (klik op de tegels voor een groter beeld).        

 3. Na de selectie is nog de mogelijkheid voor het bekijken van de details of individuele regels.